In deze sectie vind je enkele 'best practices' in internationaal MVO. Deze bedrijven hebben aanzienlijke veranderingen doorgevoerd om een of meerdere MVO-risico's in hun toeleveringsketens te verminderen of te voorkomen. Laat je inspireren! Ken je een bedrijf dat op deze lijst zou moeten staan? Laat het ons weten via het contactformulier.

Star Sock

Thema's: arbeidsomstandigheden, salaris & beloning, discriminatie & gender
Star Sock maakt sokken op een duurzame manier. De sokken worden geproduceerd in Portugal, Turkije en China. Vooral in China zag het bedrijf dat er op de gebieden van discriminatie, overwerk en salaris veel ruimte voor verbetering was. Hier liepen ze echter wel aan tegen de lokale wetgeving en cultuurverschillen. Door het blijven adresseren van de omstandigheden bij de eigenaren van de fabrieken zijn positieve veranderingen op het gebied van discriminatie, overwerk en salaris mogelijk gemaakt. Het bouwen van langetermijnrelaties is hierbij van vitaal belang. Het is belangrijk dat je je keten kent. Kortom, aldus de inkoper van Star Sock, “Ga een duurzame relatie aan, en ga niet voor een verschil van 5 cent”.

Arte

Thema: kinderarbeid
In 2010 bezocht Arte, leverancier van stenen keukenbladen, partners in India waar graniet bij werd ingekocht. Hier zag het bedrijf dat er kinderen werkten bij de steengroeves. Door middel van een multi-stakeholder initiatief met onder andere granietleveranciers en lokale NGO’s, zijn ze aan de slag gegaan om deze vorm van kinderarbeid aan te pakken. Omdat kinderarbeid een moeilijk bespreekbaar thema is, moet het met voorzichtigheid worden aangepakt. Inmiddels is het bedrijf gestart met de stichting ‘Arte Right To Education’ in India. Met deze stichting wil Arte in de dorpen waar ook groevenarbeiders met hun gezinnen wonen, kinderen naar school brengen. Inmiddels heeft de stichting permanent vijf medewerkers ter plaatse die dagelijks de scholen langsgaan om te checken of alle kinderen zijn komen opdagen. Als ze er niet zijn, gaan die medewerkers naar de ouders om een gesprek aan te gaan en de oorzaak te achterhalen. Ze creëren hiermee een ‘Child Labour Free Zone’.

Eosta

Thema's: bodem- & (grond)watervervuiling
Door de grote vraag naar avocado’s was Eosta op zoek naar een nieuw ‘avocadoland’. Dit werd Kenia. Hier zag het bedrijf echter dat er veel ruimte was om de kwaliteit te verbeteren. Daarom zijn ze een samenwerking aangegaan met Soil&More. Het doel van Soil&More is om vruchtbare gronden wereldwijd in stand te houden en te herstellen. De bodem is immers een van de belangrijkste bronnen die de aarde biedt, maar vaak vergeten wordt. Bij het project in Kenia hebben de avocadoboeren geleerd hoe ze zelf goede compost kunnen maken. Daarnaast kregen zij trainingen over hoe ze beter kunnen snoeien en plukken. Hierdoor zijn de inkomsten van 20.000 boeren in slechts vijf jaar vertienvoudigd. Het project heeft ook geleid tot minder vervuiling.

Moonen Packaging

Thema's: klimaat & energie, biodiversiteit & ontbossing
Als verpakkingsgroothandel was Moonen Packaging in 2008 op zoek naar een manier om producten milieuvriendelijker te maken. Dit leidde tot het gebruik van suikerrietbekers, koffiebekers waar geen bomen gekapt voor hoeven te worden. De koffiebekers worden gemaakt uit restafval van rietsuikerwinning. De rietsuikerwinning vindt plaats in het zuiden van China. Vanuit de suikerrietbekers, is een volledig circulair koffiebeker concept opgezet: Stack-it. De ‘Stack-it bekers’ kunnen gemakkelijk gestapeld worden, wat ruimte bespaart in de afvalbak en in het transport. De gebruikte bekers worden na gebruik opgehaald en vervolgens verwerkt tot biogas en compost. Dit maakt de cirkel rond.

TravelMood

Thema: dierenwelzijn
Reisorganisatie TravelMood is tegenstander van het jagen op dieren in Afrika en werkt dus niet mee aan reizen waarbij gejaagd wordt. Ook zijn ze erg terughoudend met onnatuurlijke activiteiten met dieren. Zogenaamde ‘cuddle farms’, waar toeristen kunnen knuffelen en wandelen met wilde dieren, worden dan ook niet bezocht. Voor elke boeking doneert TravelMood €10 aan Stichting Spots, een stichting die zich inzet voor de bescherming van katachtingen. Ook vragen ze klanten om een vrijwillige bijdrage van €10. Met deze donaties wordt het leven van de katachtigen een stukje aangenamer gemaakt.

Schijvens

Thema: salaris & beloning
Schijvens, ontwerper en producent van bedrijfskleding, is sinds 2010 lid van de Fair Wear Foundation (FWF). De FWF monitort de sociale omstandigheden op de productielocaties en werkt volgens de ILO-normen. Leden werken aan verbeterpunten. Een belangrijk verbeterpunt was dat Schijvens niet wist of er een leefbaar loon werd betaald in hun fabrieken. Toen ze in 2016 zelf een fabriek startten in Turkije, zijn ze daarom direct een project gestart om hier leefbaar loon inzichtelijk en mogelijk te maken. Doordat er in Turkije veel verschillende leefbare lonen zijn, is door middel van enquêtes achterhaald welk leefbaar loon van toepassing is op de arbeiders. Hierdoor zijn hun lonen met bijna 50% gestegen tot het niveau dat ze nodig hebben om van rond te komen. Arbeiders met meer ervaring worden beter beloond.

Pagina laatst geüpdatet: oktober 2019