Bepaal jouw prioriteiten

De Prioriteitencheck maakt een vergelijking tussen verschillende toeleveringsketens, met als doel om aan te geven met welke keten (of welk deel van je keten) je het beste kunt beginnen om mvo-risico’s aan te pakken. De vergelijking is niet gebaseerd op individuele mvo-risico’s, maar op product-land combinaties. Je kunt maximaal 5 product-land combinaties kiezen om te vergelijken. Dit kunnen zowel eindproducten als tussenproducten of halffabricaten zijn. Hierdoor kun je een vergelijking maken tussen verschillende toeleveringsketens, of tussen verschillende (tussen)producten in één toeleveringsketen.  

Hoe werkt de prioriteitencheck?

De Prioriteitencheck bestaat uit 17 vragen over mvo-risico’s in de geselecteerde toeleveringsketens. De vragen 1-7 gaan over de urgentie (ook wel risiconiveau genoemd) van het risico, terwijl de vragen 8-17 gaan over de mogelijkheid tot actie. De vragenlijst is gebaseerd op de OESO-richtlijnen voor multinationale ondernemingen, waarin ernst en waarschijnlijkheid bepalen welk mvo-risico het meest urgent is. Daarnaast wordt ook gekeken naar de mogelijkheid tot actie, met als doel om risico’s te prioriteren waar jouw onderneming de meeste invloed op heeft. 

Het is aan te raden om de vragenlijst per leverancier in te vullen. Als je in veel verschillende toeleveringsketens met veel verschillende leveranciers werkt, is het aan te raden om de leveranciers of toeleveringsketens te kiezen die met een groot aantal mvo-risico’s worden geassocieerd en/of die van strategisch belang zijn. Eventueel kun je de Prioriteitencheck meerdere keren invullen voor verschillende leveranciers. Een andere optie is om de vragen per land in te vullen, wat handig kan zijn als je hetzelfde product uit verschillende landen inkoopt.  

Om tot de resultaten te komen, worden de product-landcombinaties gerangschikt van voorgestelde hoogste naar laagste prioriteit. Dit is gebaseerd op de antwoorden op de vragen, in combinatie met het aantal risico’s voor de betreffende product-landcombinatie op basis van de MVO Risico Checker. De toeleveringsketens met de ernstigste risico’s, waarbij de mogelijkheid tot actie het grootst is, moeten het eerst worden aangepakt. Dit kan het grootste potentieel voor positieve impact hebben.  

De Prioriteitencheck is slechts één manier om mvo-risico’s in jouw bedrijf te benaderen. Het is je eigen verantwoordelijkheid om deze informatie te interpreteren en actie te ondernemen. Alle mvo-risico’s in je toeleveringsketens moeten zo snel mogelijk worden aangepakt, maar in ieder geval op de lange termijn. De volledige disclaimer vind je hier.

Start met de prioriteitencheck

Antwoord 17 vragen over mvo-risico's en ontdek welke toeleveringsketen prioriteit heeft!

Doe de prioriteitencheck

Zo kun je aan de slag

Je kan direct actie ondernemen door middel van onderstaande stappen. Wil je graag nog even rustig meer informatie lezen? Lees eerst hoe je het beste kunt beginnen.

1 .

Vul de MVO Risico Checker in

Doe kosteloos deze korte check en ontdek welke internationale mvo-risico's je loopt met jouw handelsactiviteiten én wat je kunt doen om die risico's te beperken.

Doe de MVO Risico Checker
2 .

Prioriteer jouw risico’s

Beantwoord 17 vragen over mvo risico's in jouw toeleveringsketens, en ontdek met welke keten (of welk deel van je keten) je het beste kunt beginnen om mvo-risico’s aan te pakken.

Je bent hier

3 .

Werk aan due diligence

In ons stappenplan hebben we op een rij gezet hoe je due diligence aanpakt. Het doel: je interne beleid en procedures zo aanpassen dat je zaken gaat doen met respect voor mens en milieu.

Download het stappenplan
4 .

Houd je voortgang bij met de checklist

Gebruik deze interactieve checklist om je invloed in je toeleveringsketen te vergroten. Leer gerichter actie te ondernemen om de MVO-prestaties van je leveranciers te beïnvloeden.

gebruik de checklist

Cookie consent

Please choose which cookies you want to consent to.