In deze sectie vindt u enkele 'good practices' in internationaal MVO. Deze bedrijven hebben aanzienlijke veranderingen doorgevoerd om één of meerdere MVO-risico's in hun toeleveringsketens te verminderen of te voorkomen. Laat u inspireren! Kent u een bedrijf dat op deze lijst zou moeten staan? Laat het ons weten op mvorisicochecker@mvonederland.nl.

Star Sock

Thema's: arbeidsomstandigheden, salaris & beloning, discriminatie & gender
Star Sock maakt sokken op een duurzame manier. De sokken worden geproduceerd in Portugal, Turkije en China. Vooral in China zagen ze dat er op de gebieden van discriminatie, overwerk en salaris veel ruimte voor verbetering was. Hier liepen ze echter wel aan tegen de lokale wetgeving en cultuurverschillen. Door het blijven adresseren van de omstandigheden bij de eigenaren van de fabrieken zijn positieve veranderingen op het gebied van discriminatie, overwerk en salaris mogelijk gemaakt. Het bouwen van lange-termijn relaties is hierbij van vitaal belang. Het is belangrijk dat je je keten kent. Kortom, aldus de inkoper van Star Sock, “Ga een duurzame relatie aan, en ga niet voor een verschil van 5 cent”.

Arte Groep

Thema: kinderarbeid
In 2010 bezocht Arte, leverancier van stenen keukenbladen, partners in India waar graniet bij werd ingekocht. Hier zagen ze dat er kinderen bij het granietafval op zoek waren naar overig waardevol afval. Door middel van een multi-stakeholder initiatief met onder andere granietleveranciers en lokale NGO’s zijn ze aan de slag gegaan om deze vorm van kinderarbeid aan te pakken. Gezien het feit dat kinderarbeid een moeilijk bespreekbaar thema is, is een effectief resultaat gebaat bij enige voorzichtigheid. Inmiddels is het bedrijf gestart met het Arte Right To Education project in India. Met dit project wil Arte in de dorpen waar onder andere groevenarbeiders met hun gezinnen wonen kinderen naar school brengen. Ze creëren hiermee een ‘Child Labour Free Zone’.

Eosta

Thema's: bodem- & (grond)watervervuiling
Door de grote vraag naar avocado’s was Eosta op zoek naar een nieuw ‘avocadoland’. Dit werd Kenia. Hier zagen ze echter dat er veel ruimte was om de kwaliteit te verbeteren. Daarom is een samenwerking aangegaan met Soil&More. Het doel van Soil&More is om vruchtbare gronden wereldwijd in stand te houden en te herstellen. De bodem is immers een van de belangrijkste bronnen die de aarde biedt, maar vaak vergeten wordt. Een van de projecten van Eosta is het verbeteren van de biologische avocadoteelt in Kenia. Hier is de avocadoboeren geleerd hoe ze zelf goede compost kunnen maken. Daarnaast zijn er trainingen gegeven over hoe ze beter kunnen snoeien en plukken. Op deze manier zijn de inkomsten van 70.000 boeren vertienvoudigd in slechts 5 jaar. Ook heeft dit geleid tot minder vervuiling.

Moonen Packaging

Thema's: klimaat & energie, biodiversiteit & ontbossing
Als verpakkingsgroothandel was Moonen Packaging in 2008 op zoek naar een manier om producten milieuvriendelijker te maken. Hier zijn suikerrietbekers uit gekomen. Dit zijn koffiebekers waar geen bomen gekapt voor hoeven te worden. De koffiebekers worden namelijk gemaakt uit het restafval van rietsuikerwinning. Deze rietsuikerwinning vindt plaats in het zuiden van China. Vanuit de suikerrietbekers, is een volledig circulair koffiebeker concept opgezet. Dit concept is genaamd Stack-it. De ‘Stack-it bekers’ kunnen ook gemakkelijk gestapeld worden, wat ruimte bespaart in de afvalbak en in het transport. De gebruikte bekers worden na gebruik opgehaald en vervolgens verwerkt tot biogas en compost. Dit maakt de cirkel rond. 

TravelMood

Thema: dierenwelzijn
TravelMood is tegenstander van het jagen op dieren in Afrika en werkt dus niet mee aanreizen waarbij het jagen een deel uitmaakt van de reis. Ook zijn ze erg behoudend met niet-natuurlijke activiteiten met dieren. Zogenaamde ‘cuddle farms’, waar toeristen kunnen knuffelen en wandelen met wilde dieren, worden dan ook niet bezocht. Voor elke boeking doneert TravelMood €10 aan Stichting Spots en wordt gevraagd om een vrijwillige bijdrage van €10. Deze stichting heeft als doel om wilde katachtigen te beschermen. Met de donaties wordt op deze manier het leven van de katachtigen een stukje aangenamer gemaakt.

Schijvens

Thema: salaris & beloning
Schijvens is sinds 2010 lid van de Fair Wear Foundation (FWF). De FWF monitort de sociale omstandigheden op de productielocaties en werkt volgens de ILO-normen. Hier vloeien verbeterpunten uit voort. Een belangrijk verbeterpunt was dat Schijvens niet wist of er een leefbaar loon werd betaald in hun fabrieken. Toen ze in 2016 zelf een fabriek startten in Turkije, zijn ze dan ook direct een project gestart om hier leefbaar loon inzichtelijk en mogelijk te maken. Doordat er in Turkije veel verschillende leefbare lonen zijn, is door middel van enquêtes achterhaald welk leefbaar loon van toepassing is op de arbeiders. Dit zorgde ervoor dat hun lonen met bijna 50% stegen tot het niveau dat ze nodig hadden om van rond te komen. Arbeiders met meer ervaring worden beter beloond. Het is nog onduidelijk of Schijvens een leefbaar loon betaalt in de andere fabrieken (naast Turkije), omdat er in deze fabrieken ook andere partijen orders plaatsen. Dit zijn ze echter momenteel aan het onderzoeken met het verzamelen van de juiste data. Tot nu toe is 25% van de productie gegarandeerd met het leefbare loon. In 2018 gaat Schijvens naar de 50%.

 

Pagina laatst geüpdatet: augustus 2018